Starship
Tips : Belajar Dengan Berkesan
19 February 2012 • 10:18:00 PM • 1 comments

Asalamua'alaikum wbt. selamat petang..

Sekarang ni aku tak tau nak buat apa petang ni.. yang pasti nya aku malam ni kena study..  insya'allah lah saya akan belajar malam ni.. hewhew..sempena musim nak exam ni kan.. saya nak share sedikit tips - tips untuk  pelajar belajar dengan lebih berkesan dan lebih cemerlang.!.:)


   Teknik Belajar
1. Recopy 
  Salin semua nota yang korang salin kat skolah..  ini akan membantu korang lebih faham tentang subjek yang korang copy tu..Selain itu, ini juga membolehkan anda menghafal sikit2..

2. Rework all model 5 x
  buat semula contoh 5x.. ini juga dapat membantu korang menghafal semula contoh yang cikgu korang tulis tu.. ..

3. Recite out load repeatly
 Lafaz dengan kuat berulang kali.. insya'allah korang dapat hafal dengan sempurna.. Practise Make Perfect!

4. Recheck
  Semak semula yang korang hafal tu.. kot - kot salah nanti.. pastikan semua betul ye! ataupun minta kawan tolong semua untuk korang..

5.Reasonnablenes
  Jawapan berpatutan ataupun sebaliknya.. korang tentukan jawapan dia.. contoh nya kebaikan dengan keburukan.. contoh je..

6. Ringkaskan nota penting
  Ringkaskan nota yang cikgu korang bagi panjang lebar tu.. korang amik point yang penting je.. dan senaraikan nya di atas kertas kecil.. pakai korang baca dalam kelas ke rumah ke etc..

7. Test your self
  uji diri korang dengan membuat latihan sebanyak mungkin.. lepas tu korang tick sendiri jawapan korang betul ke tidak.. kalau betul alhamdullah.. kalau ada yang masih salah.. teruskan usaha korang ye! Chaiyok!

8. Visualize
  Bayangkan selalu.. pelajaran yang korang belajar kemarin ye.. dari mula skolah sampaiii balik skolah.. bayangkan..

so.. nilah dia tips yang saya bagi kek orang.. amalkan selalu ye.. saya amalkan tips ni.. walaupun saya  ni nakal kat kelas tapin saya belajar tau kat rumah.. tu je kot.. 

ASALAMUA'LAIKUM W.B.T.

Disclaimer


Welcome To My Lovely Diary..Hope You Enjoy!No Harsh Word Please?

The Owner
Stuffies
Tagboard

Rewind



Credits


Template By: Nurul Afiqah
Big helped: Aulia Septiya
Edited: Siti Nurhaliza Idris